Túrabeszámoló a szlovák paradicsomról. 2017. május 18 - 21.-ig.

A négynapos túrára két kisbusszal indult a 16 résztvevő.  A határt Somoskőújfalu  határátkelőnél   léptük át. A martonházi aragonit (kristályos kácium-karbonát ásvány) barlang  400 millió éves, a mészkő hegyben az üregeket a víz mosta ki.  Az aragonit kristályok 60-90 millió éve keletkeztek. A korszerűen kiépített látogató rész  ágas-bogas "virág" alakzatainak megfigyelését jó világítás segíti, a személyzet a több nyelvű hangbejátszást bluetooth rendszeren keresztül vezérli.

A következő megállónk a Szepesi vár volt. A vár ispáni székhely volt a 12.századtól, története kalandos, tulajdonosai  az idők folyamán sokszor  cserélődtek.( Kún Erzsébet, később Károly Róbert foglalta el  Vencel híveitől, majd Csák Máté próbálta meghódítani, az 1500 -s évek közepén a Szapolyaiak birtokolták. A Thurzó család kihalása után a Csákyak birtokolják, 1703 -ban kurucz kézre került, majd villámcsapás következtében az  1700-as évek végén romossá vált.) A vár műemlék, a világörökség része, felújítása után számos film helyszíne.

A közeli lakott település Szepeshely régi püspöki központ, kívülről megtekintettük az egyházi központot, a  barokk Szent Márton bazilikát, a hittudományi főiskola és  a kanonok házak épületeit.

A nap végén elérkeztünk a Szepessümegi panzióba szálláshelyünkre.

A második nap pénteken a Hernád szurdokban túráztunk. Podlesok -ból indult a gyalogtúra és Cingov  volt a 13 km hosszú szurdoktúra végpontja.  A turistaút  a folyó magas oldal falain halad, hol az erdő  rézsűjében a  felszíni gyökerektől egyenetlen terepen tettük próbára magunkat.

A sziklafalba bevésett rácsos tartókon lépdelve láncok segítik a kapaszkodást. A tartók többsége stabil volt, de akadt néhány kilazult mozgó példány. Az útvonal elvileg egyirányú  de többen, köztük magyarok is jöttek  szembe velünk Cingov irányából. A kiépített túraút hol a folyó jobb, hol a bal oldalán halad, az átkelés 8-10 db jól megépített gyalogos függőhídon keresztül történik.

Nekünk  a  13 km megtételéhez  a rövid pihenők ellenére is  több mint 6 órára volt szükség a szokatlanul nehéz terep miatt.

A Cingovi parkolóban jól esett a frissítő sör. Ekkor még nem tudtuk, hogy a szombati rövidebb túra még nehezebb lesz.

A következő cél a tamásfalvi fennsíkon lévő panoráma kilátóhely volt. Rövid gépkocsis utazás után elértük Tamásfalvát ahol a falú végén új rendezett cigány telep áll. Innen 2 x1,5 km gyaloglással értük el a kilátóhelyet. Sajnos a megélt látvány közel sem volt olyan lenyűgöző mint amire készültünk, a Hernád a sűrű zöldbe borult  erdő miatt nem látszott a nap pedig teljesen szembe sütött.

Szombaton a harmadik napon szepessümegi szálláshelyünkről 25 km-re északra lévő Tátralomnicra utaztunk. A magas Tátra nyeregig  felvonóval jutottunk fel, körbejártuk a Kőpataki tavat ,frissitettünk a turista házban. A csúcsra közlekedő felvonóra csak délutánra volt hely, a csúcsot az idő nagy részében köd takarta.

Úgy döntöttünk egy "rövid könnyű  lejtős sétával"  lemegyünk  Ótátrafüred -re. A kiépített , helyenként  0,5-1  négyzetméteres domború kövekkel kirakott út elemei  szintben nem találkoztak, a kövek közötti  hézag is 1-50 cm között  váltakozott. Rendkívül körültekintően, óvatosan egyensúlyozva a lépéstávolságot kőről kőre változtatva , illetve ugrálva  haladtunk.

Az 5 km -s távolság leküzdése kisebb pihenőkkel közel négy órát igényelt. Ótátrafüred csodás épületei a monarchiabeli "béke" időket idézték  fel. Innen az un. elektricska vagy más néven HÉV szerelvénnyel jutottunk vissza Tátralomnicra.

Szálláshelyünk a Maria panzió. A tulajdonos egy hatvanas  éveiben járó hölgy egymaga üzemelteti. A panzió elrendezése, felszereltsége, szolgáltatásai tökéletesen megfeleltetek számunkra. Jól pihentünk, volt hely a közösségi életre több  vendéglátóhely volt a közelben.

A negyedik napon vasárnap először a dobsinai jégbarlangot tekintettük meg. A barlangot 1870-ben fedezte Ruffinyi Jenő bányamérnök. A barlangot a Gölnic folyó/ patak földalatti vize mosta ki. A több mint 5000 éves jégbarlang jege úgy alakult ki, hogy a barlang hideg levegője nem engedte be a bejáratnál tapasztalható meleg levegőt. A barlang kiépített látogatható szakaszán korrekt lépcsők, járdák, korszerű világítás, és az aragónit barlanggal azonos hangrendszerrel müködik.

A barlang megtekintése után a kisbuszba szállva Fülekre utaztunk, ahol az idegenvezető ismertette a vár történetét, majd megtekintettük a lakótoronyban berendezett kiállítást.

A túra során rendkívüli esemény, baleset nem történt.  A túra előkészítése, a szervezés Jerger Klára és Kiss Dezső munkája korrekt és magas színvonalú volt. A résztvevők mind a szervezéssel, mind a látnivalókkal elégedettek voltak, a túrák nehézsége nem haladta meg a túrázók fizikai képességét. Élményekben gazdag túránkat segítette a kedvező időjárás, a jól megválasztott időpont.

Összeállította: Somfai János

A túra áttekintő térképe:

A Hernád áttörés térképe, és szintje:

A Magas Tátra- Tarpataki vízesés túra térképe, és szintje:

A túra útvonala google formátumban.

A túra útvonal Garmin gdb formátumban