Tavaszi Cserhát túra 2017. március 12 -– 15.-ig.

Palóc tájakon: Cserhát túra, várak, tanösvények, élményözönnel. (túra beszámoló)

1. Nap: Félnapos utazás után Szécsényben megnéztük a felújított kastélyt. Fenntartó váltás miatt  az idegenvezető helyett egy teremőr hölgy igyekezett segítségünkre lenni, az eredetihez hasonlóan berendezett múzeumban. Megtekintettük az időszaki fotó és kovács kiállítást, a lépcsőházban a trófea kiállítást. A kastély tulajdonosai között számos későbbi főpapnak itt indult az élete, Szécsényben született a Pécsi Egyházmegye püspöke Udvardy György is. A Ferences templom és rendház a március 15. ünnepségre megnyíló kiállítás előkészületei miatt nem volt látogatható. A következő megállónk a népművészetéről híres világörökségi helyszín Hollókő, ahol a jellegzetes kontyolt tetős házak után a rekonstruált várat is megtekintettük. A vártól  5 km -s gyalogtúra után  értünk Felsőtoldra. A panzió első látásra kellemesnek tűnt, de belakva számos apró hiányosságot kellett megélni (fűtési, vízellátási problémák, mini törölköző, akasztós szekrény, szék, asztal hiánya szobákban stb). A félpanziós ellátás jó volt. Vacsora után a beszélgetés előtt még megismerhettük Széchenyi István hazafiúságát motiváló érzelmeit.

2. Nap: Salgóbányára utaztunk a Geocsodák  interaktív bemutatóházába. A Szlovákokkal közösen kialakított Nógrád Geopark  mint tájvédelmi körzet több mint 90 településéből, 64 magyar területen található.  A látogatóközpontban vetítéssel  illusztrált előadáson képet kaptunk a területen zajlott geológia folyamatokról, a későbbi túrákon megismerhető látnivalókról. Megnéztük a Salgóbányán felnövekvő Zenthe Ferenc színművész szobáját, és a tragikusan fiatalon elhunyt Erős Zsolt kiállítást.  A számos bemutatóhely, tanösvény az európai Geopark hálózat része. A 4-5 millió évvel ezelőtt lezajlott vulkanikus folyamatok eredménye a határon elnyúló Medves fennsík létrejötte. A látogató központtól induló sámsonházi tanösvényen haladva a 1900-1970 közötti andezit kitermelést, illetve a feltárulkozó geológiai szelvényeket, bányatavat vettük szemügyre. Két nagyon vidám kutyus is hozzánk csapódott, jutalmul csirkecombot kaptak.  A túra vége Somoskőújfalú volt ahol megtekintettük a 13. századi várat ami a kráter bazaltömlésére épült. A lassú kihűlés miatt 5 és 6 szögletű hajlott oszlopokban rendeződött bazalt megtekintése után lefelé haladva az erózió által keletkezett kőtenger mellett haladtunk el.  Délután ingoványos úton némi lábmosás árán értünk el a kazári riolit- tufa képződményhez. A mintegy 20 millió évvel ezelőtt lezajlott vulkáni kitörés hamuja és apró horzsa kövek alkotta képződményt a lehulló csapadékvíz szabdalta, rajta a talajtakaró humusz szemcsék nem tapadnak meg ezért a nép "rossz földnek" nevezi.

3. Nap: A reggeli elfogyasztása után Ipolytarnócra utaztunk. A fogadó központ 4D vetítőjében a 20 millió évvel korábbi időszak élővilága, növényzete tárult elénk az animációs filmen. A Miocén kort megidéző időutazásos, szimulációs produkció megítélése nem volt egységes. Túravezetőnk nagyon színvonalasan, közérthetően mutatta be a kort, és a helyszínen található megkövesedett maradványokat, a folyóra igyekvő ősállatok nyomait. Az ősmaradványok megtekintése után 1,5 órás séta következett a tanösvényen. Következő túra helyszínünk a Paris patak szurdokvölgye volt. A szurdokvölgy távoli  pontja a bejárattól 300 m-re ér véget,  ugyanis a víz fentről kb. 50 magasságból zuhan a szurdokba . A Nógrádszakálra vezető jelzett turista út jelzését nehezen a sűrű bokros erdőn átvágva kb. 1 km megtétele után sikerült megtalálni. A turista utat benőtték a bokrok, a szakasz elhanyagolt nehezen járható állapotban volt. Nógrádszakálról a busszal utaztunk a Csesztvei Madách kúriába.  Az Ember tragédiája szerzőjének családjáról, munkásságáról szóló színvonalas kiállítást elektronikus hang-tájékoztató rendszer mutatta be. Az esti vacsora után Nyáry Krisztián könyve alapján Madách akadémiai székfoglalójából halottunk a nőkre vonatkozó részletet, illetve volt felesége Fráter Erzsébet életének tragikus végkifejletét ismertük meg.

4.Nap: A reggeli és a pakolás után a busszal a Bérre utaztuk, hogy a tanösvényen haladva megtekintsük a 15 millió évvel ezelőtti keletkezett kb. 10 m hosszú andezit oszlopokat. A tengerből feltörő izzó magma a kürtőtől távolodva a kihűlés után hajlított és fekvő oszlop alakzatokban tárul elénk. A gyalogtúra hossza 3 km volt. Ezután Bánkon élő kovács bemutatón tekintettük meg a munkafolyamatokat és a használt szerszámokat. Hazaindulás előtt megtekintettük még a Nógrádi várat. Az utazást egy rövid pihenő erejéig szakítottuk meg és 18 órakor érkeztünk Pécsre.
A programot alapos tervezés és előkészítés előzte meg, így rengeteg, új élménnyel gazdagodtak a résztvevők. Köszönet a szervezőknek az alapos munkáért. A résztvevők pontosan betartották a találkozási időpontokat. A bérelt autóbusz vezetője rugalmasan és készségesen működött együtt a csoporttal, elmondható biztonságban utaztunk.

A beszámolót Somfai János készítete.

A túra során bejárt út:

A gyalog túrák térképei:

1 nap:

Hollókő- Felsőtold:

2. nap:

Salgóbánya (geocsodák háza) - Somoskővár túra

Kazár riolit tufa

3. nap:

Ipolytarnóc

Páris patak völgye:

4 nap: