Hétvégi gyalogos túra a Mecsekben

Január  14. szombat útvonal: Pécs Szentkút - Orfű iskola

A terv szerint, a 08.30 perckor induló 24-s helyi járattal mentünk Szentkút végállomásra. Az útvonalon még nem járt senki a friss hóban, mi tőrtük az utat.

A túránk a Mecsek-szentkúti autóbusz fordulóból indult 09:10 kor, ahol három elszánt hölgy és három úr indult a 6 km -s túrára a zöld háromszög jelzésen.  Mindenki a körülmények megfelelő felszereléssel indult. Felkészültünk, ha a téli  időjárás okozta  nehézségek veszélyessé tennék a túra teljesítését időben visszatérünk a kiinduló pontra, de a terv teljesítése csak közepesen nehéz feladat elé állította a csapatot. A szerpentinhez felkapaszkodva épp egy a megkülönböztető jelzéseit használó mentő sietett tempósan Abaliget irányába.

A turistaúton a hó eleinte 10-20 cm közötti, később már 20-30 cm mélységet is elérte. A fákon az előző délután - este lerakódott havas eső alatt lehajló fák ága helyenként elzárta az utat, de az akadályokat könnyen elhárítottuk, hogy az utunkban lévő ágakról a turistabottal levertük a jeges havat. Az útra behajló ágak és a mély hó lelassította a haladást. A  szűz és viszonylag mély hóban az elöl haladóknak le kellett taposniuk a havat, a lábainkat a szokottnál lényegesen magasabbra kellett folyamatosan emelgetnünk. A fantasztikusan szép tájat sajnos képességek hiányában nem tudom itt bemutatni, csak ámultunk, hogy jó-sorsunk micsoda ritka élménnyel ajándékozott meg bennünket. Az utunkat keresztező vadak nyomát őrizte a hó, találgattuk melyik állat lehetett előttünk. Helyenként a nap és a szellő hatására finom porhó hullott ránk a fákról, néhányszor éles hangokat hallottunk amit a fákról a hó-terhelés súlyát már elviselni nem tud ágak törése okozott.

A turistaúton felfelé haladva érintettük a tudós -tanár Dr. Horváth Olivér botanikus emlékövét. Remeterét magasságában utunk keresztezte a Pécsi Ifjúsági Természetjáró Egyesület (PITE) teljesítmény-túrájának útvonalát ahol mintegy 20 fővel futottunk össze. Innen utunk nagyobb meredekség nélkül lefelé haladt, ami megkönnyebbülést hozott.

A tervezett időben elértük a túra végpontját jelentő busz- megállót, a közelben itt is egy mentéshez igyekvő tűzoltó autóval találkoztunk. A megállóban egy fiatalokból álló kb. 15 fős csapattal találkoztunk akik hálózsákokkal felszerelve Kovácsszénáján táboroztak előző este. A téli körülmények miatt a túra teljesítmény egy 10 km feletti útvonalal egyenértékü.

A bejárt úton a GPS szerinti a túra hossza így 5,9 km-re alakult, a szint emelkedés 218 méter volt, amit mindenki többnek érzett a hó miatt.

A beszámolót túravezetőnk Somfai János készítete.