Keszthely és környéke túra beszámoló (2017.10.20. - 23.-ig)

A túrán 12 fő vett részt az SE kisbuszával, és K.D. saját szgk. -val.  A szokásosnál kisebb aktivitás egyik valószínű oka az egyesület által szervezett sok program, a másik a területen már több alkalommal túráztunk.

Első nap a fő program a  Magyarok nagyasszonya  templom megtekintése után  a Keszthelyi Festetics  kastély vezetéssel történő megtekintése volt.

Egyénileg néztük meg  az állandó kiállításokat (Kocsi múzeum, Vadászati gyűjtemény, Modellvasút kiállítás, a Pálmaház).

Ezt követően megtekintettük az Amazon ház Főúri utazások kiállítását, a Marcipán múzeumot és a Csigaparlament makettet.

Délután a Héviz-Egregy  szőlőhegy felújított  útján sétáltunk az Árpádkori kápolnához és a római katona sírjához.

Hévízen szálltunk meg, vacsora után a csapat fele megtekintette  Tapolcán az Experidance  társulat Nostredamus a világok vándora előadását.

Második napon Gyenesdiáson  vezetéssel megnéztük az impozáns Természet Háza interaktív látogatóközpontot, ezután túrára indultunk.

A Nagyrétről induló 12 km-s túra érintette a Festetics, a Berzsenyi, Padkű  kilátókat, a büdöskúti pihenőt.

A panorámás kilátást a köd jelentősen nehezítette, útközben sok ismeretlen gombafajtával találkoztunk, többen gyűjtöttek szelídgesztenyét.

A vissza vezető úton a büdöskúti pihenő után  egy  szűk kidőlt fákkal nehezített szurdok völgyben kb.  1,5 km után széles épített erdei úton értünk vissza a parkolóhoz. Visszatérve Hévízre a többség még zárás előtt két órával egy lazító fürdőt vett a hévizi Tóban.

A félpanziós vacsorát az Ágnes szállóhoz közeli Liget étterem biztosította.

Harmadik nap a bőséges reggeli után autóval a kb. egy óra távolságra Celldömölk határában található Ság hegy alatt kialakított Kemenes Vulkánpark látogató központhoz utaztunk.

A kívülről komor beton épület szerintem erőltetett modernségét ellensúlyozta a kiváló koncepcióval kialakított látogató kp. amiben  kb. két órás vezetett "vulkanológiai"  bemutatón és előadáson vettünk részt. Nekem ez volt a túra csúcspontja. A látogatóközpont tartalmát az MTA-ELTE Vulkanólógiai Kutatók http://vulkanologia.elte.hu  tervei szerint építették meg viszonylag alacsony költséggel. A tűzhányók viselkedésének a kutatása nagyon is gyakorlati haszonnal jár a kitörések és a földrengések tudományos előrejelzése eddig is sok - sok ember életét mentette meg.

Ezután körtúrát tettünk a Ság hegy megmaradt peremén ugyanis a bazalt bányászat jobbára a kráter belsejében folyt.

Délután megtekintettük Celldömölkön a Szűz Mária kegytemplomot ami "kis Máriazell" néven közismert. A névadó szobra (a máriazelli kegyszobor másolata) a templom közepén lévő tornyos kápolnában került elhelyezésre.

A templomból lépcső vezet fel a Tárházba ahol kiállítás mutatja be a kegyhely történetét, fennmaradt kincseit.  A tárgyak elhelyezése bemutatása esetleges, a terem  is felújításra szorúl ami a forrás hiányra vezető vissza.  A lehangoló tényt csak részben tudta feledtetni a templomot és a Tárházat bemutató hölgy felkészültsége és lelkesedése. A kegytemplomból az esős szeles időben termálvizű Vulkán Fürdőbe menekült a kissé didergő csapatunk.

A negyedik nap reggelén erős szélre, bőséges esőre ébredtünk, ami egész nap kitartott, így az eredeti programot kénytelenek voltunk módosítani.  Tapolcán foglalt időpontunk volt a Tavas-barlangba, ahol az új, impozáns fogadóközpont bemutató termein keresztül lehet eljutni a csónakkal körbe evezhető földalatti barlangba.  A bemutató termeken a barlangológia világába minden látogatót vezető visz végig elmagyarázva a barlangi világ rejtélyeit.

Hazaérkezésünk előtt Balatonszentgyörgyön a Csillagvár Étteremben ebédeztünk ahol nagy volt a választék, az adagok kimerítőek, az árak mérsékeltek, a kiszolgálás gyors volt, csak a padlózat volt csúszós.

Összegezve: A túra szervezője  Jerger Klára alapos munkát végzett, mind a látnivalók száma, minősége, a felkeresett helyszínek nyújtotta élmények tekintetében minden igényt kielégítő túrákon vehettünk részt. A túrák során mindig kockázatot jelent a szállások és étkezések szolgáltatás/ érték viszonya  ami most minden elemében jó volt. Az Ágnes Hotelben a szobák komfortja, minősége, a reggeli menü és a partner Liget étterem menüje színvonalas és ízletes volt, cáfolva az előzetes híreket, hogy Hévíz felkapott, rendkívül drága és kulturálatlanul viselkedő vendégektől hangos. Kiderült mégis lehet korrekt áron vendégbarát szolgáltatásokat nyújtani. A két gépkocsivezető baleset nélkül a menetrendet tartva segítette a túrát.

Aki szeretne a túra összefoglalóban említett helyekről többet tudni, illetve azokat felkeresni a következő linkeket ajánlom:
www.helikonkastely.hu
www.kemenesvulkanpark.hu
www.tavasbarlang.hu

A túra beszámolót készítette: Somfai János 2017.11.01.