Melegmány túra február 15.-én

A program tervünk szerint a hét végén a melegmányi völgyben tartunk túrát. A túravezető Somfai Éva.úravezető Somfai Éva.

Éva kiválasztottam egy útvonalat a hétvégi programban szereplő túrára. A Dömörkaputól 10 órától indulunk. Aki nem kocsival jön az a 35-ös busszal tud jönni. Ez a busz 9 óra 35 perckor indul az állomásról. A Misinára megy a Dömörkaput nem érinti ezért le kell szállni az állatkertnél, és onnan gyalog kell jönni a Dömörkapuhoz. Mindenki nézze meg a menetrendbe mikor ér oda ez a busz a felszállási helyéhez. A napokban történt heves esőzések miatt célszerű túrabotot hozni, a felázott talaj csúszhat.

A túra hossza: 13,2 km
A túra időtartama: 5 óra
Szintkülönbség: 420 m fel, ugyanannyi le.
Találkozás 10 órakor a Dömörkapu nagy parkolóban.

Jelentkezés a levélben megküldött Google hivatkozáson.

Üdvözlettel:  Évi

A Mecsek legvadregényesebb völgyeiben

A Mecsek egyik legszebb túraútvonala a vízben gazdag hegység leghangulatosabb völgyeiben, a mésztufalépcsőkkel tűzdelt Meleg-mányi-völgyben, és a vadregényes Nagy-Mély-völgyben vezet keresztül, érintve a Mecsek legnagyobb vízesését, az Ágnes-vízesést. A könnyen megközelíthető Dömörkaputól induló változatos körtúra minden évszakban csodás, a kora tavaszi medvehagyma mezők még különlegessebbé teszik az élményt.

A túra hossza: 13,2 km

A túra időtartama: 5 óra

Szintkülönbség: 420 m fel, ugyanannyi le.

A túra jellege:

Kitűnően jelzett turistautak, ösvények. Néhol közepes, nem túl megerőltető emelkedők, lejtők, főleg a Nagy-Mély-völgyben többszöri átkelés a patakon gázlókon, a köveken lépdelve. Útközben számos vízvételi lehetőség.
A hamisítatlan erdei, középhegységi környezetben futó túra végigjárását mindenképpen túracipőben vagy a bokát is tartó túrabakancsban ajánljuk. Csapadékosabb időben jó szolgálatot tehet a gázlókon való átkelésekkor a lábbelire erősíthető vízálló kamásli is, a túrabot is jól jöhet ilyenkor, ráadásul a kaptatókon, lejtőkön történő mozgásunkat is megkönnyíti egy pár jó minőségű túrabot.

Kiindulópont:
Dömörkapu, nagy parkoló. A pécsi főpályaudvarról 35-ös autóbusszal megközelíthető.

Térképkivágat: Mecsek 1:40 000 (Cartographia), http://www.cartographia.hu/mecsek-turistaterkep-15.html

A túra leírása
A 35-ös autóbusz végállomásánál lévő egykor szebb napokat is látott Dömörkaputól indítjuk túránkat. Itt volt régebben a város közkedvelt Vidám Parkja, melyről már csak a bejáratánál szomorúan pusztuló, romos épületek csonkjai tanúskodnak. A jelenleg (2015) felújítás alatt álló Állatkerttől induló gyermekvasút végállomását is itt találjuk. Az autót az ingyenes parkolóban tudjuk hagyni.
A félköríves Ptacsek-pihenő mellett indulunk el a P és a P? jelzésű sétaúton, párhuzamosan a szálló felé vezető aszfaltos úttal. Pár méter után, a műút nagy kanyarulatánál a P jelzés balra megy tovább, mi a P? jelzéseket követve jobbra tartunk, majd balra elhagyjuk a kanyarodó aszfaltcsíkot, és betérünk az erdőbe. Jól jelzett ösvényünk meredeken ereszkedik a fiatal erdőben, majd egy kereszteződésnél balra fordulunk a P+ jelzéseket követve.
Kezdetben fiatal erdőn fúrja át magát az út, majd szép, hangulatos, árnyas erdőben keresztezzük a mohalepte sziklákkal tarkított Hideg-völgy patakját és enyhén emelkedve, útközben többször szép kilátást élvezve jutunk ki a Lámpás-völgyben vezető útra, ahol becsatlakozik hozzánk a P? jelzés is. Egy darabig együtt halad a két jelzés, majd a völgy kettéválik, mi a jobb oldali ágon a P+ jelzésű utat választva végig a gyönyörű patakmeder felett, megkerülve a kantavári kúpot rövidesen kibukkanunk a Kantavári-forrásnál.
A bővizű forrás mellett pihenőhelyet, padokat találunk, továbbindulva a táblával is jelzett turistaút csomóponttól a P+ jelzések mellé a P jelzések is társulnak, elhagyjuk a balra tátongó kantavári felhagyott kőbányát, majd a széles egyre emelkedő úton érjük el a Rábay-fát, egy öreg tölgyet, melyet Pécs egykori erdőmesteréről, Rábay Gyuláról neveztek el.
A P+ jelzésű úton megyünk tovább, enyhén emelkedve pár perc alatt elérjük, és keresztezzük a Mecsek-háti műutat a Keresztkunyhónál. A kunyhót már nem, de egy kőkeresztet láthatunk itt. Az aszfaltos úttól kezdve útvonalunk először enyhén, majd egyre meredekebben lejtve ereszkedik le a Meleg-mányi-völgybe. Tavasszal medvehagyma tengeren vezet át a hangulatos bükkösben az út, az ösvény mellett megfigyelhetjük a mészkőhegységekre jellemző töbröket is.
Leérve a völgybe keresztezi utunkat a KO jelzésű út, és rövidesen elérjük az ösvénytől balra fakadó jó vizű karsztforrást, az Anyák-kútját. A forrás mellett ered a Melegmányi-patak. A hirtelen patakká bővülő forrásvíz átbukva a faágakon, gyökereken, elveszíti mésztartalmát, és megalkotja a szépséges mésztufagátakat, lépcsőket, vízeséseket és apró tavacskákat, melyekről oly nevezetes a védett Meleg-mányi-völgy.
Pár perc alatt elérjük a völgy legszebb pontját, a Melegmányi-forrás környékét, ahol többlépcsős, mintegy 6 méter magas mésztufagátsoron, sokfelé szétterülve, fátyolszerűen folyik le a patak vize. A Mecsek egyik legnagyobb természeti csodájánál keresve sem találhatnánk ideálisabb pihenő-, piknikező helyet. Továbbindulva a meseszép völgyben újabb kereszteződéshez érünk, ahol balra fordulunk, követve a patakot a Z jelzésű turistaútra. A varázslatos Petnyák-völgyben egy gázlón kelünk át, majd elérjük a Mecsek legmagasabb vízesését, a kb. 2 méter magas sziklalépcsőről lezúduló Ágnes-vízesést.
A Petnyák-völgy beletorkollik az észak-déli irányban futó Nagy-Mély-völgybe, ahol átkelünk a patakon és balra, délnek fordulunk a P jelzéseket követve. A varázslatos hangulatú, mindkét oldalán nagyon meredek, vadregényes völgyben többször is keresztezzük a patakot a mederben lévő köveken, faágakon lépdelve. Jobbra PO jelzés mutat a pár méterre fakadó Sziklás-forráshoz, majd 10 perc séta után balról betorkollik a KO jelzés, és együtt megyünk az elragadóan szép, tavasszal medvehagyma gúnyába öltözött völgyben tovább a Mecsek egyik legbővizűbb forrásához, a népszerű kirándulóhelyhez, a Kánya-forráshoz.
Kissé feljebb az út mellett a lényegesen szerényebb vízhozamú Mariska-forrást találjuk. P és KO jelzésű utunk meredeken vezet ki a völgyből. A szuszogtató emelkedő a Dél-dunántúli Kék Túra útvonalának keresztezéséig tart. Továbbra is a P jelzésen maradva keresztezzük a Mecsek-háti műút aszfaltcsíkját és leereszkedünk a már ismert Rábay-fáig. A Kantavári-forrásig ugyanazon az úton megyünk vissza, melyen jöttünk, de innen a P és a Z+ jelzésen folytatjuk utunkat.
Pár perc múlva balra tehetünk egy kis kitérőt a PL jelzésen a kantavári romokhoz. A szabályos kúp alakú hegyen található Kantavár romjaihoz meredek kapaszkodón jutunk fel. A középkori eredetű erődből ma már csak hajdani öregtornyának csekély alapfalai, egy titokzatos üreg és a várárok nyomai láthatóak. Visszatérve a P jelzésű útra, balra leágazik a P?, majd meredeken emelkedünk egy nyeregig, onnan lejtős, széles úton érünk ki a pécsiek népszerű kirándulóhelyéhez, a tágas Kis-réthez, ahol padokat, tűzrakókat, pihenőket találunk.
A Kis-réttől a P jelzésű út mellett egészen a Dömörkapuig a Kis-réti tanösvény érdekes, informatív információs tábláin ismerkedhetünk meg a Mecsek élővilágával, az egyik táblán például évgyűrű-elemzéssel bontakozik ki egy fa érdekes élettörténete. Útközben keresztezzük a Misina-tetőről induló sílesiklópályát, és kényelmes, szép erdei úton érünk vissza kiindulási pontunkra, a Dömörkapuhoz.